Syyslukukausi töissä alkoi rentoutuneena. Se on se budjetissa olo, joka rentouden saa aikaan. Työtyytyväisyys on kuitekin sellainen 5 sentin kuorrutus. Vain. En minä pysty pettämään itseäni(kään), kaipaan haastetta. Sitä eivät tällä hetkellä menossa olevat näpertelyt tuo pitemmän päälle. Hörpin kahvia, seuraan muita maisemakonttorissamme ja liian usein minua kyllästyttää.

11 vuoden jälkeen kollegat ovat kuin puuduttavia aviomiehiä, joita en ole valinnut. Yksi jurputtaa aina jääräpäisesti samoista asioista. Eikö hän osaa erottaa niitä asioita, joille ei voi mitään? Toinen pitää työskennellessään säännöllisesti ällöttävää ääntä. Onko sillä refluksitauti, vai mitä se räkii?  Kolmannelle olen vain kateellinen, karismasta, nuoruudesta, hyvästä kunnosta ja näen että hänelle tie on auki. Mikä jostain syystä harmittaa ja saa minut sättimään nuorta itseäni, joka en osannut kehittyä oikeaan suuntaan ja niin, joskus tunnen peniskateutta vaikka olen hetero. Jos olisin saanut y-kromosomin ja  testosteroni olisi läkehtinyt minussa jo kohdussa, jaksaisin ihan varmaan nyt osallistua paremmin noihin iänikuisiin ruokapöytäkeskusteluihin eri urheilulajeista ja autoista. Mut kun ei. Ei kiinnosta, en muista joukkueen jäsenten nimiä kuin hetken, en muista oman autoni vuosimallia enkä aina sitä rekkariakaan ja ei en missään nimessä halua, että tiimipäivänä lähdetään pelaileen jotain  hikistä joukkuepeliä. Joo joo mä tiedän, sitähän tämä tiimityö on. Onneksi päätetään mennä Stand-upia katsomaan. Vaikka naurettais eri kohdissa, minäkin pidän siitä.

Ai, sen huomaan, että olen porukan ainoa nainen. Se on kuule niin, että sekä naisissa että miehissä on laidasta laitaan tyyppejä. Tunnen näiden tiimiläisten kanssa kuitenkin paljon enemmän yhteistä, samankaltaisuutta ja yhdenveroisuutta, kuin esimerkiiksi jonkun toisen osaston naisten kanssa. Sitäpaitsi minä olen naimisissa miehen kanssa. Minulla on nyt vaan taas itseni kanssa haasteita. Ei nämä ole mitään nais-mies-kysymyksiä. Onneksi elän kuitenkin tasa-arvoisessa maassa ja työni on palkattu tasa-arvoistakin tasa-arvoisemmalla tulospalkkauksella. Ja alkuvuonna minä menestyin. Nyt kateus ja liika ajattelu kuriin ja töiden pariin. Etsivä löytää, ne haasteet meinaan.