Kun tarpeeksi kauan tekee työtä samassa työpaikassa ja roolissa, näkee selkeän kiertokulun. Samat työkalut, joita käytin täällä Suomessa taipaleen alussa ja jotka ihan varmasti oli saman pomon lanseeraamina myös USA:ssa käytettävissä, ovat tehneet 12 vuoden jälkeen paluun. Nyt USA:laisten pomojen myynnin työkalujen kehityksena. Ja niin vaan me myös työnkuvassa olemme ensi vuoden alussa palaamassa siihen, mitä mihin minut alunperin vuonna 2008 palkattiin. 

Tietyssä mielessä on helppoa siirtyä käyttämään näitä työkaluja ja helppo ajatella, että okei teet nyt vaan tuota uusasiakashankintaa, näinhän aloitit ja näinhän myös sait työsi lentoon. Minä olen nyt kaikista kauiten tässä organisaatiossa työskennellyt myyjä. Ja eläkeikään on nyt melkein 9 vuotta jäljellä. Ne ovat kalliit 9 vuotta. Mitä minä vielä haluan nähdä ja kokea työelämästä? Tuttua huttua ja amerikkalaista ohjaustako kuitenkin sellaisilla urilla, jotka jollain tavalla osaan? Vai voisko maailmassa olla vielä työkuva, joka antaisi enemmän uutta? josta oppisin jotain, mitä en ole tähän mennessä vielä oppinut. Joka antaisi minulle uutta muisteltavaa? 

Voi miksi just minä olen ikuinen vaihtoehtojen plärääjä? Jolla se kuitenkin jää siihen pläräämiseen. Miksi en lopeta pläräämistä ja ala katsella nykyistä työtä sillä silmällä, että miten sitä voisin itse uudistaa? Eihän toinen jalka oven raossa voi tulla kuin kylmä tuulahdus ulkoa. Vedät sen oven nyt kiinni ja siivoat eteisen. katsotaan ainakin ensi vuosi, miten uusivanha työnkuva kantaa uudistuneessa maailmassa. Jos ei se kanna, niin avataan ulko-ovi isommalle ja astutaan ulos oikein. 

Minulla on tänään kehityskeskustelu. Halusin sen vuoksi selvitellä ajatuksiani. En ole ollut nyt menestyksekäs, tästä vuodesta on muodostunut niin huono, että sellaista ei ole hetkeen ollut. Johtuiko se 6 viikon sairaslomasta, kuka tietää.  Itsestä tuntuu, että haluaisin uuden alun. En kuitenkaan ole varma, onko vanhan alun rekonstruktio nk. "uusi alku". Ehkä olisin halunnut jotain aivan muuta, jotain mistä olisin luonnollisesti innostunut. Nyt yritän vähän niinkuin tekohengittää vanhaa minua, että se virkoaisi. Mutta oikeesti, virkoaako se?