Yhä useammin tänä synkkänä syksynä olen alkanut pohtia jäljellä olevia työvuosiani. Ja nimenomaan aarteena. Kai kaikki sai alkunsa, kun ymmärsin kuolevaisuuteni äidin lähdön yhteydessä. Pystyin jotenkin niin tarkasti aavistamaan, kuinka monta vuotta minulla kenties on itsellä enää jäljellä ja senkin vielä, että montako niistä kenties on tervettä. Olen nimittäin niin mennyt monessa äitini mukaan, että on siis suuri riski, että myös vanhuus on samoilla geeneillä varustettu.Näitä pohtiessa, tuli mieleen tarkistaa miten monta päivää teen vielä töitä ennen eläkettä ja kas, yhtäkkiä ,minulla on käsissäni tämä aarre. Jäljellä Olevat Työn Kannalta Mielenkiintoiset Päivät. Ja tunne siitä, että niitä ei saisi ainakaan valittamiseen käyttää. Kun tämän lähtee avaamaan vielä pitemmälle, tulee halu tehdä bucket lista ja lähteä etsimään ne asiat, joita on työelämässä halunnut kokea, mutta ei ole vielä saanut. Mitä ne ensiksikin olisivat? Pysähdytääs hetkeksi pohtimaan tätä.

Aloitin työelämäni kesätöissä 80-luvulla. Ensin kaikenlaista hanttihommaa, mansikanpoimijana, R-kioskin myyjänä, pesulatyöntekijänä, talonmiehen kesälomasijaisena ja lastenhoitajana. Opiskelujen lomassa työskentelin yliopistolla laboratoriossa ja yrityksen assistenttina. Kun valmistuin, jatkoin ensin samankaltaisissa töissä, mutta pian sitten "ylenin" tuotehallinnan parissa tuotepäälliköksi, laatua siinä ostettiin ja vahdittiin ja myyntilukuja mietittiin. Jossain vaiheessa vaihdoin markkinointiin ja viimein ihan suoraan myyntiin. Ja tänne jäin. Toisesta näkökulmasta olen vuosia ollut tiiminvetäjä ja tänään työnkuvaani ei kuulu esimiestehtäviä. Kauan sitten pienessä yrityksessä olin osa johtoa. Tänään olen työmuurahainen ja johto on kilometrin päässä. Tai no, nykyään sillä ei ole merkitystä, sillä johto on yhden Teams chat-klikkauksen päässä joka tapauksessa.Ja työpaikka tosi rento. Niin, olisiko niin, että oman työnkuvani kannalta olen päässyt kokeilemaan jo kaikenlaista. 

Seuraava tarkastelun kohde on asiakassuhteet. Olen hoitanut olemassaolevia asiakkaita ja nykyään etsin uusia asiakkaita suurimman osan aikaani. Markkinoinnissa ja tuotehallinnassa palvelin sisäisiä asiakkaita.Kun oikein mietin, niin ainoa kenttä, josta en ole ollut vastuussa asiakas-mielessä on kuluttajat. Mutta haluanko palvelulla kuluttajia? ja minkälaisella työnkuvalla sen voisin tehdä? Olisiko minun siis vaihdettava koko työpaikkaa? Tämä täytyy oikeastaan jättää hetkeksi hautumaan.