Maanantai-aamuna aina vähän joutuu hakemaan itseään. Päätän ekanakin jäädä etätöihin, en tunne voimaa liikahtaa työlästä (tietöiden sotkemaa) työmatkaani ja toisaalta, minulla on päivälle selkeä todo-lista. Aloitan tästä huolimatta aamuni selailemalla Linkedinia. Kaikenlaista julkaisua ja etenkin myynnin koulutusta ja teoriaa, osalla omaa asemointia ja markkinointia. Jäin pohtimaan asiaa, etenkin kun huomasin kirjoituksen jossa meitä kehoitettiin luopumaan siitä harhasta, että voisimme muuttaa muita. Siis koska on niin vaikea muuttaa itseään. Allekirjoitan

Olen ihminen ja myyjä, joka tarvitsee tuotteen, johon uskoo itsekin, haasteen, jonka ratkaisemisesta innostuu itsekin ja joo, se loppu eli teoria turhan työn välttämisestä, sen on tultava noissa työnantajien asettamissa  prosessin etenemisen vaatimuksissa. Ohjausta, jos siis halutaan välttä turhaa työtä, tarvitsen siis yhä siihen, että olethan tarkistanut että on olemassa myös budjetti, aikataulu ja päättäjät. Jokseenkin näin. Käytäntö on opettanut kyllä nämäkin kantapään kautta, mutta kun innostun niin se helposti unohtuu. Minulle työ ei tunnu ihan turhalta, vaikka asiakas ei koskaan lopulta etenisi. Minä saatan silti tuntea tyydytystä. 

Se aamun oivallus ei kuitenkaan ollut tämä. Vaan se, että itseään tosiaan on vaikea muuttaa. Ja onnellisuus töissä on oikeastaan siitä kiinni, että etsit ja vaihdat nöyrästi, kunnes löydät sen oikean. Sinulle sopivan. Aina teoriassa voin olla oppimishaluinen, kyllä vaan, uutta haluankin oppia joka päivä. Mutta se perus tatsi, jolla teen töitä. Vire. Se perustuu siihen, että löydän haasteen ja tiedän sopivan ratkaisun ja innostun itsekin. Silloin tunnen työni merkityksen asiakkaalle ja siinä on minun palkkani. Tunteessa, että annan jotain merkityksellistä. Ja yhdessä tässä ratkotaan asioita.

Niin että älä nyt tule siihen kirjoinesi ja teorioinesi ja latista kaikkea. Ja turhaan luulet työnantaja minua motivoivasi niillä rahaan perustuvilla viilauksillasi. Kaikki se raamittaa työtäni hämärän etäisesti. Minä vain olen tällainen, innolla käyvä. Kiva, että olen tähänkin tehtävään päätynyt ja tämä on joskus sopinut erittäinkin hyvin juuri minulle. Silloin, kun olimme pikkarainen kasvuyritys, jolla oli innovatiivinen ratkaisu ja kaikki kaivuutyö sallittua. Tänään. Hmm. Minä istun maanantai-aamuna kotonani etätöissä ja haen intoa lähteä täyttelemään määriteltyjä lomakkeita. Juu ei se mitään, kyllähän työn täytyy olla myös muiden näkökulmasta tavoitteellista.