Perjantai ja odottelen kyytiä asiakkaalle. Vuoden alku on ollut mukavan kiireistä. Asiakkailla taitaa olla uudet budjetit, joiden käyttöä nyt pohditaan. Mikäs myyjän sydäntä muu lämmittääkään kuin se, että toimintaa kinnaaville asioille viimeinkin saa asiakasorganisaatioissa tehdä jotain. 
Menen asiakkaalle teknisen asiantuntijan kanssa. Olemme muutaman kerran keskustelleet siitä, että hän en suin surminkaan haluaisi olla myyjä. Yksi varhaisista pomoista, silloin, kun hän oli uraansa aloitellut oli haukkunut hänet, kuten kaikki muutkin myyjät ahneiksi kusipäiksi. Hän oli silloinkin ollut kuitenkin TEKNINEN myyjä ei MYYJÄ. :D
Minulle puolestaan sattui urani alkuvaiheessa itsekin myyjänä toiminut toimari esimieheksi. Olin itse silloin töissä tuotepäällikkönä. Palkkasimme tuotteille myyjää ja ihmettelin korkeahkoa palkkaa. Pomoni valisti minua siitä, että myynti on organisaatiolle elintärkeää ja hyvä myyjä ansaitsee todellakin palkkansa. Niinkuin ansaitsikin, sai markkinoille vauhtia ja minä opin kunnioittamaan myyntiä. Jopa niin, että siirryin tästä asiantuntijan roolistani itsekin tälle "likaiselle" puolelle.
Sanomattakin selvää, miksi minulla ei ole sisäistä kismaa siitä, että minä olen se myyjä. Ja vaikka muut organisaatiossa eivät sitä aina tajuaisikaan, asiakkaat maksavat palkkamme. Heitä täytyy etsiä, sillä netti on pullollaan vastaavia ratkaisuja ja heille tosiaankin täytyy kirkastaa edut ja myydä nämä meidän ratkaisut. Niin erinomaisilta kuin ne varmasti ehkä jo valmiiksi tuntuvatkin. Enkä koskaan vielä ole tuntenut olevani ahne kusipää. Tuotteella on tuotepäällikön laskema hinta, joka perustuu (minä tiedän tämänkin) hyvin moneen komponenttiin, joista kilpailutilanne on yksi. Minähän aina etsin sen edullisimman ratkaisuvaihtoehdon, joskus varoitan tosin asiakasta siitä, että pihiys tietyissä yksityiskohdissa voi sattua omaan nilkkaan. Koenkin siis olevani asiakkaan kaveri, joka auttaa häntä meidän valikoimissa. Ja jos minä koen sisäisesti tämän arvon, niin on jollain lailla sääli se, hyvä tekninen asiantuntija kollegani, minkälaisia traumoja itse sisälläsi myyntitilanteessa kannat.