Olen huomannut, että erilaisiin työpaikan kehittämis- ja työkyvyn ylläpito -päiviin on helpompi osallistua silloin, kun on itse paremmin työkykyinen ja henkisesti hyvässä hapessa. Jopa vaikka oma budjetti vetää pitkästi miinuksella samaan aikaan kun osa kollegoista vaihtaa autoaan hyvien bonusten tuotolla. Usko tulevaisuuteen kuitenkin kannattelee.

Nauroin muiden mukana silmät vesissä stand up -koomikon monologille. Myynti on tahtolaji. Mietin mahtoiko hän samaan aikaan tuntea esityksensä taustalla jotain, ja jos tunsi niin mitä? Tuskin ainakaan aidosti sitä, mitä suustaan suolsi sylkipisaroiden mukana. Mutta niinhän se on, että hänenkin on myytävä komiikkaansa, tienattava leipänsä ja kehiteltävä tuotettansa. Ja toden totta myös toinen puoli, samanlaisia pellejähän me myyjät tietyllä tavalla olemme omassa työssämme. Etenkin jos alamme toistaa rahan ahneudessa omia vuorosanojamme vailla sen syvempää tajunnan virtaa asiakkaan tarpeista. Tätäkin yksi esimieheni, sellainen habitukseltaan varsinainen konsulttien kuningas ja esiintymisellään vaikka koko areenan täyttävä karismaa puhkuva kylmä narsisti, halusi. Kunnon show myy. Onneksi hän väsyi vuoden päästä, kun tajusi, että ratkaisullakin on merkityksensä ja hänen shownsa meillä ei nyt mene läpi. Se pelasti minun nahkani meillä, sillä minussa ei ole tarpeeksi kiimaa täyttämään areenoja ja myymään hypellä. Kyllä hän sen ehti minulle osoittaakin, mutta eipä siinä mitään. Minä olen insinööri. Valitettavasti ehkä, mutta olen minä saavuttanut meillä kauppojakin ja uskon itseeni yhä.

Jatkoilla nuoret mieskollegat naureskelivat naisille yleisesti, kun keskustelimme elävästi sukupuolten välisistä kokemuksista elämässä ja työelämässä. Keskustelu pulppusi suoraan stand up -koomikon seksistististä vitseistä. No, sanoin heille, että minä olen aina ollut nainen ja tottunut siihen mitä meistä suolletaan. En halua tehdä elämästäni, enkä  myöskään työelämästäni, mitään feminististä taistelua. Voittajia ei tässä yhteistyöelämässä ole. Missäään tapauksessa en halua olla mies, enkä tehdä mitään vastoin vaistojani, jotka ovat kyllä aikuisen naisen vaistot. Miesten kanssa on kuitenkin ollut pakko tulla toimeen aina ja jatkossakin, ja yksinkertaisesti jo senkin vuoksi, että olen hetero ja pidän erittäin paljon seksistä. Huumori auttaa yllättävän moneen tilanteeseen. Yksi niistä on tämä mies-nais-vastakkain asettelu. Ihan hirveän tosissaan ei kannata ottaa sitä, jos jollakulla vähän lipsahtaa seksismin puolella, mutta kyllä siitä huomauttaa kannattaa, ystävällisesti. Ja aina tilaisuuden tullen antaa takaisin. Krhm, yhtä seksistisesti, jos työyhteisö sen sallii. Tämän osa naisista todella osaa. Joskus hekin ampuvat minusta todella yli. Mutta sitähän sattuu, siis puolin ja toisin. Ja yhteistyö kukoistaa, kun kaikilla on hyväksytty olo.