Olen ollut aika onnellinen viimeiset viikot näistä muutoksista työelämässä. Töitä on ollut todella paljon ja samalla olen tuntenut, että teen taas hyödyllistä työtä. Tänään kuitenkin kupla vähän puhkesi ja aloin epäillä. Itse kylläkin valitsin pöytäseurani lounaalla. Ja kun siinä tuli sitten juttua urapoluista, niin alkoihan se vene taas keikkua ja pinta vesilasissa läikkyä. Asiassa on monta tekijää monessa kontekstissä.

Kenen mielestä urapolku-nimitystä voi käyttää tittelin vaihtumisesta, jos siitä ei seuraa yhtään mitään muuta? Ei minkäänlaista vastuun muutosta, parempaa tienesti- tai työmahdollisuutta tai palkankorotusta. Meillä voi. Juuri sellainen urapolku on nimittäin suunniteltu tässä minun asemassa olevalle. No itseäni kuitenkin olisi kiinnostanut enemmän oppia organisaatiossa muista toiminnoista ja sitä kohti siirtyminen. Sellainen vaan ei ole nyt pariin vuoteen onnistunut ja uskon vähitellen, että minulta se ei tulekaan onnistumaan. Nyt kun asia nousi  lounaalla taas esille, niin oitis hyvä mieleni oli pois pyyhkäisty ja joku loukattu ääni sisälläni alkoi kysellä, onko tämä viime viikoina tuntemani työtyytyväisyys vain näennäistä.  

Harmillista. Sillä loppujen lopuksi mitä sen on väliä. En taida tuntea tällä hetkellä lähipiiristäni yhtään ainutta työhönsä tyytyväistä ihmistä. Kaikilla on probleemansa, ahdistavat tekijänsä ja aikataulusyöppönsä. Minulla on asiat oikeasti hyvin. Jos työnantajallani nyt halutaan pitää yllä kiiltokuvaa urapoluista, jotka tarjoaisivat työntekijöille mahdollisuuksia edetä johonkin niin so what. Olen kohtuullinen työntekijä tässä roolissani ja selväksi on käynyt että siinä sitä pysytään. Vanha akka ja liian monta liikkuvaa osaa, niin sanoakseni. Kehitykseen kaivataan kehitysehdotuksia ja näkemystä ei perässä juoksemista. Jos haluaisin vaikuttaa pätevämmältä, minun kannattaisi ehkä lähteä urapolulle kokonaan toiselle toimialalle. Jonnekin jossa nämä nyt haltsaamani toimintatavat ja osaaminen olisivat kaivattuja edistysaskeleita.

Itseasiassa aika hyvin keksitty. Toisiko tämä "keksintö", minulle sopivammasta urapolusta,  nyt mielenrauhan takaisin ja pystyisin keskittymään näihin nyt meneillään oleviin töihini taas innokkaampana? Katsotaan syksyllä tämän polun kuntoa ja yhteiskunnan työmarkkinatilannetta taas uusin silmin.   

.