Karu totuus saattaa tulla vastaan kun kuuntelee asiakastaan. Myyntitilanteen ja reippaan vuoden asiakaskokemuksen välissä on kuilu. Tilanne muistuttaa kasvatusta. Kun elämänkokemus on opettanut kantapään kautta asioita, ei voi ymmärtää, miksi saman kokemuksen välittäminen eteenpäin nuorelle sukupolvelle on niin vaikeaa. Tai se välittäminen on yhtä samojen asioiden jankkausta ja nuoriso piutpaut välittää kunnes jotain sattuu.

Huokaus. Asiakas tekee aivan saman. Kuulee vain osan kertomuksesta, pihistelee ostoissa ja etenkin koulutuksessa ja vuoden päästä valittaa, että hankalaa on. Siinä sitten pohtimaan miten asian kääntäisi kirkkaammaksi ja nätisti. Tästä kai myyjille maksetaan. Ymmärrän ja ymmärrän, enkä voi sanoa, että minähän sanoin, niinkuin lapselleni ehkä vahingossa tulisin sanoneeksi. Otan palautteen vastaan ja pohdin olisiko se myynnin este, jos tulevaisuudessa en suostuisi myymään ilman kokemukseni mukaan riittävää kokonaisuutta. Toisaalta asiakkaat ovat erilaisia. Aion kuitenkin jotakin panostaa lisää myös myyntipuoleen. Koko elämä on oppimista ja virheiden korjaamista, jos ei opi.