Viimeiset päivät olen taas tarkkaillut maailmaa eri silmälaseilla. Alkuviikon pohdinta tahtotilasta väkisinkin synnytti nk. kriittisen näkökulman nykyiseen työhön. Toisinsanoen tiimityön tuoksinassa esimiesten avunanto näyttäytyykin siinä valossa, että tuntuu, että eivät ne luota minuun kun tekevät itse ja puhuvat tuollalailla vielä toisilleen ohitseni. Tai voisihan se tunne juuri minun mielessäni pyöriä muutenkin. Joskus minä rakensin tätä organisaatiota ja sen menestystä, nyt se ilo on vastuutettu esimiehelleni ja minä olen nappula jota peluutetaan, jos sille nähdään tarve. Selvä. Pelataan sitten vaan jos sille nähdään tarve. Oivalsin kyllä, että tämänkaltaisessakin organisaatiossa se tarve täytyy yhä luoda itse. Kyllä tässä tarvitaan toivottavasti myös niitä lahjoja, joita koen omaavani. Vai kuvittelenko vaan? Apua, jos voisin asialle jotain, siirtäisin kyllä itseni nyt uusiin tehtäviin.

Useat asiakasorganisaatiot, joihin olen päässyt tutustumaan ovat täynnä sisäistä eripuraa ja kaikkea muuta kuin yhden köyden vetoa samaan suuntaan. Pätemisen tarve, tietty laiskuus tai kyynisyys, muutosvastarinta ja moni muu asia vaikuttaa ulkopuolisen tarkkailijan silmissä uskomattomalta esteeltä kehittää työtapoja. Ehkä tämä tilanne, jossa nyt olen, avaa silmiäni. Olenhan minä ollut tiiminvetäjä, enkä halua siihen uudestaan. En saisi kadehtia esimieheni iloa tehdä peliin askelmerkkejä, koska hän on tämän vallan lisäksi myös vastuussa. Pahoinvoivan minun lisäksi tiimistäni löytyy monta muuta yksilöä, jotka kuormittavat jollain tavalla esimiestäni. Erilaista, samanlaista, monenlaista. Kokemuksistani johtuen minun pitäisi osata olla "hyvä alainen". Enkö siis halua sitä?  

Kirjoittelen tätä pimeänä aamuna kello seitsemän. Koen aamun sarastaessa uudesti syntymisen riemua. Nyt lupaan itselleni, että otan nämä kaksi viikon jäljellä olevaa päivää kuin tulisin meille töihin ensimmäistä kertaa ja minut olisi palkattu juuri tähän työnkuvaan. Organisaatio, johon tulen töihin on jo iso, mutta samoin myös tarjoomamme on jo vakinnuttanut asemansa tietyllä tasolla. Alan luoda omaa tarvettani tässä tiimissä, tuolle esimiehelle, tälle organisaatiolle. MItä annettavaa minulla on? Käynnistähän nainen nyt koneesi ja kokeile, edes pari päivää. Tällä puheella, näin teen.